Adem (goed) en leef (relaxter) – dinsdag 16 juli

Ik let de laatste tijd wat meer op mijn ademhaling. Aanleiding is een boek wat ik daarover lees. En zo geschiedde het dat ik tijdens mijn intervaltraining vandaag besloot het over een andere boeg te gooien. Of nou ja, een beetje anders.

Na een viertal kilometers warmgedraaid te hebben was het dan zover om de tempo’s aan te laten vangen. Op het programma stond 10 keer 2 minuten. Er zat een brug in mijn parcours dat heen wat meer omhoog ging en terug wat meer omlaag, dus de ene kant op ging sneller dan de andere kant. Daar ging ik voor de eerste 2 minuten. Heerlijk de brug op. Het lekkerste gevoel dat er is: hard heuvelop lopen en dan de benen langzaam vol voelen lopen. Ja, echt waar, het is lekker (tot op zekere hoogte). De pauze tussen iedere 2 minuten bedroeg 90 seconden. Dat betekent na eenmaal tot stilstand te zijn gekomen hijgen. Dat hijgen bracht ik na 15 seconden onder controle door alleen nog door mijn neus te ademen. Het is heus waar: iedere navolgende interval voelde ik me als herboren. Door je ademhaling tot kalmte te manen in plaats van ongecontroleerd te hijgen, krijgt je lijf never nooit te veel zuurstof binnen en adem je never nooit te veel koolzuur uit. Je spieren zijn je eeuwig dankbaar. Adem wat vaker door je neus, het verbetert de kwaliteit van je trainingen én je leven.

Alinea 1 bestaat uit 42 woorden, alinea 2 uit 195. Ze verwijzen naar de 42,195 kilometer van de marathon van Valencia die ik op 1 december ga lopen.

Ps Wil je meer weten over waarom je ademhaling zo belangrijk is en hoe je erop kunt letten? Stuur me een privébericht, dan kan ik je wat meer vertellen over het nut van koolzuur, zuurstof, neusademhaling en waar ieder lichaam behoefte aan heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *